משרד החינוך אסר לבנתיים שימוש בטלפונים ניידים בכיתה לצרכי למידה- כמה זה משפיע עלינו?

משרד החינוך שמע את קולם של הורים מודאגים והחליט לאסור שימוש בטלפונים חכמים לצרכי למידה עד שתושלם בחינת הנושא לעומק אבל מישהו צריך גם להראות את הצד השני של המטבע: מורים רבים מוצאים שימוש פדגוגי לטלפונים החכמים בצורה המייעלת, מגבירה הישגים ומגוונת למידה בצורה שלא ניתנת ליישום עם לוח וגיר או מחשבים רגילים.




ההודעה שהפתיעה את המורים
ביום הראשון ללימודים יצא חוזר מנכ"ל מעודכן על פיו יש להגביל את השימוש במחשבים בזמן הלימודים.  על פי ההוראות החדשות: זמן הלמידה היומי של תלמידים בשילוב אמצעי קצה בבית הספר בכיתות א'-ג' לא יעלה על 20% מזמן הלמידה ובכיתות ד'-ו' לא יעלה על 30% מזמן הלמידה. הסיבה הרשומה בחוזר המנכ"ל היתה: השימוש באמצעי קצה וחיבורם לרשת האינטרנט מעורר דיון ציבורי בנושא ההשלכות הבריאותיות על התלמידים, ועל צוותי ההוראה להיות ערים להנחיות המשרד בנושא זה. לגבי טלפונים סלולרים נכתב כי: בשלב זה לא תאושר פעילות פדגוגית באמצעות אמצעי קצה אחר (כגון טלפון סלולרי חכם וכדומה) עד שתושלם בחינת הנושא על ידי המשרד ויפורסמו הנחיות מתאימות.


כיום כניסה לבית ספר היא בבחינת "מסע לאחור בזמן"
למרות שיש כיבוד מוחלט של החלטת משרד החינוך להשעות לבינתים את השימוש בטלפונים חכמים בכיתות הלימוד, אי אפשר שלא לדבר על התרומה הגדולה של טלפונים חכמים לקידום הלמידה ולהעלאת המוטיבציה בקרב התלמידים. תרומה שאולי הרבה הורים או אנשי משרד לא מודעים אליה. הרי כל הזמן אנחנו שומעים שמערכת החינוך היא לא רלוונטית, שהיא אינה מכינה את התלמידים לעולם האמיתי וכניסה לבית ספר היא בבחינת "מסע לאחור בזמן" לעולם מיושן וקודר בו עדיין משתמשים באותו סגנון היבחנות שבו השתמשו ב200 השנה האחרונות, אותן ארבע קירות בתוכן סגורים עשרות תלמידים למשך שעות ארוכות כל יום באותו סידור ישיבה כיתתי בו יש מורה בקדמת הכיתה ותלמידים ישובים זוגות זוגות בשולחנות, ובאותה שיטת ציונים מיושנת המגדירה תלמידים במספרים.  בעזרת טלפונים חכמים מורים רבים מצאו דרך לנפץ את המסורת ועל הדרך גם לעזור לתלמידים מתקשים וגם לתת הערכה חלופית אנושית יותר.  

דווקא בפריפריה החברתית יש מקום לשימוש בניידים
עם כניסת המחשבים הניידים למערכת החינוך, תוכנות שונות וספקי תוכן שונים החלו לתפוס נפח בשיעורים השונים בבתי ספר ברחבי הארץ.  ממבחנים בדיקים, טכנולוגיות להכנת משחקים, רשתות חברתיות בטוחות ועד יצירת בלוגים חינוכיים. אך בעזרת טלפונים חכמים, גם בתי ספר בהם חדר המחשבים לא זמין לכל מורה ובהם יש רשימת המתנה ארוכה לעגלת המחשבים הניידים, יוכלו המורים לעשות שימוש בטכנולוגיות לקידום הישגי התלמידים ולהעלאת המוטיבציה. בתי ספר כאלה הם בדרך כלל דלי תקציב או שנמצאים בפריפריה החברתית של ישראל ושם לא במקרה ישנם תלמידים רבים עם מוטיבציה נמוכה ללמידה ואחוזי נשירה גבוהים. דווקא שם יש מקום רב לשימוש בטלפונים החכמים אפילו אם ברוב המקרים מדובר בטלפון אחד לזוג תלמידים.



"מה עושים היום בשיעור" ? "צריך פלאפונים"?
מורות מבתי ספר כאלו שנחשפו לכלים לימודיים העובדים בטלפונים החכמים דרך קריאת בלוגים שונים, השתתפות בהדרכות ובהשתלמויות שונות מצאו שהמוטיבציה של תלמידיהם עלתה והישגיהם השתפרו. בבתי ספר מסוימים, מורות העידו כי תלמידים שבעבר לא רצו אפילו להישאר בכיתה לשיעור, מגיעים היום ושואלים את המורה "מה עושים היום בשיעור?" "צריך פלאפונים"? לא רק שהתלמידים שמחים לגלות שבית הספר יותר רלוונטי לחייהם ופחות מיושן, אפליקציות שונות מקדמות למידה במקצועות שונים ומטפחות מיומנויות רבות החשובות לתפקודי הלומד במאה ה21.

משחקי חפש את המטמון במרחבים שונים בעיר

אני, לדוגמה, עודדתי את תלמידי להסתובב במרחבים שונים בעיר ולצלם מפגעים סביבתיים במסגרת פרויקט קהילתי ולאחר מכן להציגם בכיתה ולקיים דיון על מיזמים חברתיים שונים שניתן לערוך בעיר. כיתתיי זכתה בפרס יזמות קהילתית מטעם יוצרים שינוי, פרויקט של עמותת רוח טובה.
המורה לקולנוע, אסף חפץ, מרעננה, מעודד את תלמידיו לצלם את עצמם בסלולרי וליצור סרטונים על רגעים משמעותיים בחייהם תוך שימוש במוטיבים שונים ועל ידי כך הוא מטפח בקרב תלמידיו מוימנויות מטא קוגנטיביות ומיומנויות שפתיות.  המורה לאנגלית, ראניה עיסא מטייבה חושפת מורים בקהילה לאפליקציות וידאו שונות שאיתן ניתן לערוך סרטי וידאו המתעדים ומתארים תוצרי למידה שונים ובכך התלמידים משפרים מיומנויות שפתיות באנגלית, ואת יכולות הרפלקציה וההצגה באנגלית. המורה יאיר פרבי מירושלים יוצר משחקי "חפש את המטמון" במרחבים השונים בעיר בעזרת גוגל מפות ובכך מעודד מיומנויות של עבודת צוות ומטפח חשיבה מרחבית גאוגרפית בקרב תלמידיו. גם המורה לאנגלית אלה ברגינסקי מחולון משתמשת באלפיקציה של משחקים לתרגול אוצר מילים באנגלית עם תלמידיה ובכך התלמידים מחדדים מיומנויות איות באנגלית בכיתה, באוטובוס ובבית ולמעשה מוצאים את עצמם לומדים מרצונם החופשי מחוץ לבית הספר.






אז אל תקברו את הטלפונים החכמים עדיין כי יש להם תפקיד חדשני במערכת החינוך: לחקור, ללמוד, להציג, לתעד, להביע דעה, ולטפח שלל מיומנויות תפקודי לומד החשובות לבוגר במערכת החינוך.


תלמיד בכיתה ג' מציג פסולת ברחוב שצילם עם הטלפון שלו

מה אתם חושבים?


אפשר להציע לי חברות בפייסבוק בפרופיל: הילי זוורו


תגים: עברית, חדשנות

הוסף רשומת תגובה

2 תגובות

Digitally Yours אמר/ה…
כל תלמיד היום הסתובב עם מחשב חזק יותר בידו מהמחשבים הביתיים שהיו לנו לפני שנים ספרות . איפה ההגיון לאסור אליהם לנצל את זה לצורכי למידה, מפני שעוד לא למדנו- בחלק מבתי הספר-איך להתמודד עם בעיות משמעת? מורים צריכים לדעת לחנך את התלמידים גם מיומנויות למידה עם טלפונים חכמים, וגם על איך לדחות סיפוקים כשצריך. זה הכל חלק מהתפקיד.
‏אנונימי אמר/ה…
פלאפונים ניידים לא מוציאים מריכוז תלמידים אם כבר הם נותנים לנו קצת חוםפש אחרי שעות ארוכות של לימודים
בתור תלמידת כיתה יא היום בכיתה שלנו דיברו על האיסור בשימוש בפאלפון
אני מבינה שאסור בשיעורים אבל לדום מורה או מנהלת אסור לקחת את הרכוש האישי שלי כמו שיש מורים עם פאלפון על השולחן גם תלמידים יוכלו
למורה ולתלמיד אמורות להיות אותן זכויות
מורה לא יכול להגיד לתלמיד להכניס את הפאלפון בזמן שהוא יושבת ומדפדף באינטרנט