30 משחקים לחיזוק ותרגול אוצר מילים לרמת המתחילים



אחת המיומנויות הבסיסיות ביותר בלימוד שפה היא ידיעת אוצר המילים.

אם לא נבין את המילים לא נדע להקשיב להם או לקרוא אותם ולייצר מהם ידע חדש.

רשימת משחקים לחיזוק ותרגול אוצר מילים לרמת המתחילים

1. פנטומימה- ילד מגיע לקדמת הכיתה, המורה לוחשת לו או מראה לו כרטיס עם מילה או תמונה והוא מציג אותה בפני הכיתה בפנטומימה. על הכיתה לנחש את המילה ולומר אותה באנגלית, אפשר לחלק אותם לקבוצות והקבוצה הראשונה שמנחשת מקבלת נקודה. המשחק מומלץ בסיום יחידה בה למדתם מספר מילים חדשות ואתם רוצים לחזור עליהן. 

2. תן קו- דומה לפנטומימה אבל על התלמיד לצייר את המילה על הלוח.

3. בינגו! - כל תלמיד מקבל לוח או מכין לוח בינגו בעצמו מרשימה מלאה שהמורה רושמת על הלוח. ניתן לצייר את המילים או לכתוב את המילים, תלוי בכיתה. לאחר מכן מוציאים את המילים מהרשימה המלאה מתוך כובע או שקית. יש להוציא את המילה בעברית ולהקריא אותה בעברית והתלמידים צריכים לגלות אם יש להם אותה באנגלית על הלוח שלהם. הראשון שממלא את כל הלוח צועק: בינגו! והוא הזוכה. 

זה משחק בינגו שהכנתי ממילים מסוף היחידה, גזרתי תמונות מהספר (גרסה דיגיטלית)
ויצרתי לוחות שונים, הילדים שיחקו בזוגות. 

גם לתת פרס למלך הבינגו זה כיף גדול:


4. משחק הזכרון- יש להכין משחק זכרון ממילים בעברית ואנגלית או מתמונות ומילים באנגלית (אפשר גם הפכים/מילים נרדפות או מילים שקשורות לאותה קטגוריה כמו: מאכלים/משפחה/צבעים). הילדים יכולים לשחק בקבוצות והמשחק יכול לעבור מקבוצה לקבוצה.  אפשר להורות לתלמידים להכין את המשחק, כך שיהיה לפחות משחק אחד לקבוצה וכולם יוכלו לשחק באותו הזמן. במקרה והמשחק כולו מבוסס על תמונות, חשוב להדגיש שילד זכאי לקחת אליו את הקלפים רק אם יאמר באנגלית את המילים שהצליח להוציא. 

5. זריקת כדור- ילדים ישובים בכיסאותיהם או עומדים במעגל. המורה זורקת מילה בעברית והילד אומר באנגלית או ההפך. 
אפשר לשדרג את המשחק: המורה זורקת קטגוריה והתלמידים צריכים להתמסר ביניהם ולומר כמה שיותר מילים מאותה קטגוריה מבלי לחזור על מילים. האחרון שאין לו עוד מילה, יוצא מהמשחק (הוא ימשיך ללמוד מהצד מכיוון שיראה את חבריו משחקים).

6. 20 חפצים- המורה שמה מספר חפצים על השולחן שקשורים לאוצר המילים, למשל: מכשירי כתיבה או צבעי טושים. לתלמידים יש דקה להביט בחפצים ולאחר מכן כל החפצים מוחזרים למקום והילדים צריכים לרשום במחברת כמה שיותר חפצים באנגלית. התלמידים יקריאו את החפצים שרשמו, מי שרשם הכי הרבה חפצים הוא המנצח. 

7. Letter Scramble - המורה כותבת על הלוח או על דף, רשימת מילים עם אותיות מבולגנות והתלמידים צריכים לפענח מה המילים המסתתרות. 

8. ניחוש רשימה- הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות. כל קבוצה מקבלת רשימה מקטגוריה מסויימת למשל: צבעים. לאחר מכן המורה אומרת לקבוצה השניה את הקטגוריה שיש לקבוצה הראשונה ועליהם לנחש מה יש ברשימה של הקבוצה. המטרה: לנחש ולרשום כמה שיותר מילים שיש ברשימה של הקבוצה השנייה. 

9. משחקים אינטראקטיבים- אם הכיתה כבר יושבת בקבוצות, אמרו להם שיש תחרות בין הקבוצות. הורידו מראש את אחת המצגות המוכנות של אורי אלון מהקישור הזה או מהקישור הזה והכניסו את השאלות של אוצר המילים במקום מה שכתוב. בקישור יש תבניות מבדקי ידע בכל מיני נושאים: קאנדי קראש, מאסטר שף, מי רוצה להיות מיליונר וכו...

10. תחרות בטורים- אומרים לילדים לעמוד בחמש קבוצות מול הלוח, נותנים לכל תלמיד שעומד בראש הטור טוש ללוח. מציירים קווים המפרידים בין האזורים של כל קבוצה ורושמים את מספר הקבוצה למעלה. כל פעם קוראים בקול מילה אחרת (בעברית) והילדים צריכים לגשת ללוח ולכתוב אותה באנגלית. הראשון שמסיים לכתוב קבוצתו מקבלת נקודה. לאחר מכן מעבירים את הטוש לילד הבא בטור. אפשר לשחק את אותו דבר עם לוח מחיק לכל קבוצה כאשר על הילדים להרים למעלה את הלוח המחיק כשסיימו לכתוב. 

11. הראשון ש...- המורה עומדת במרכז החדר ומבקשת באנגלית שיביאו לה חפץ מסויים, לפי אוצר המילים שרוצים לתרגל. הראשון שמביא לה את החפץ הנכון הוא המנצח.   אפשר להפוך את זה לתחרות קבוצתית. 
דוגמאות: 
Bring me a pencil
Bring me a yellow pencil
Bring me a blue coat
bring me a yellow shoe

אפשר להפוך את המשימה ל"הראשון שנוגע ב.."

Touch the door!
Touch the table!

12. המלך אמר: בדומה למשימה הקודמת, אפשר לשחק זאת עם חלקי גוף בסגנון "המלך אמר":

Touch your nose!
Touch your finger!


13. משחק גירים בחצר- בדומה למשחק התחרות בטורים (משחק 10), אפשר לשחק בחמישה טורים בחצר בית הספר עם גירים צבעוניים ולכתוב על הרצפה בחצר. 



14. Quizlet-  באתר הזה אפשר להשתמש בכדי ליצור סדרות של אוצר מילים שאנו רוצים ללמד. האתר מייצר משחקים שונים לתלמיד, בודק את קצב ההתקדמות שלו ונותן לו תרגילים כדי להגיע למצב שבו התלמיד מצליח לפענח את כל המילים. זו למשל סדרת מילים שמורה מסויימת העלתה לאתר. ישנם טאבים בראש העמוד שנותנים לתלמיד משימות שונות ומשחקים שונים:

flashcards
learn
speller
test
scatter
gravity

15. כתובת על הגב- אומרים לתלמידים "לכתוב" עם האצבע אחד לשני על הגב את המילים והתלמיד צריך לנחש מה המילה. 

16. קלפים קופציםיש לפזר קלפים בכל החדר ולהזמין 5 מתנדבים כל פעם. לומר להם שעליהם לקפוץ למילה אחרת כל פעם. 
ניתן לשים את הקלפים עם תמונות בלבד ולומר את המילה באנגלית.
ניתן לתת לתלמיד מתנדב להגיד לקבוצה את המילים. 
ניתן לשים רק מילים בלי תמונות ואז התלמידים מתאמנים בקריאה של המילים. 
ניתן לומר את המילים בעברית ואז הפעילות קשה יותר. 


17. טלפון שבור- יושבים במעגל, המורה מתחילה מילה או משפט שנלחש באוזן התלמיד הראשון, על התלמיד להגיד את אותה מילה בלחש באוזן של התלמיד שיושב לידו במעגל וכך הלאה עד שזה מגיע לתלמיד האחרון. כשהתלמיד האחרון אומר בקול את המילה, יש לקוות שהוא אמר את אותה מילה שנאמרה על ידי המורה לתלמיד הראשון!

18. משחק במעגל - את המשחק הבא אפשר לשחק עם כל אוצר מילים/משפטים.
הילדים יושבים במעגל וכל תלמיד מחזיק כרטיס עם תמונה או מילה כתובה מאוצר המילים.
תלמיד אחד עומד באמצע בלי כסא. המורה קוראת שתי מילים מאוצר המילים ושני התלמידים שיש להם את הכרטיסים עם המילים הללו צריכים להחליף מקומות. התלמיד באמצע מנסה לתפוס מקום. מי שלא תפס מקום נשאר באמצע ושוב המורה מקריאה שתי מילים חדשות באנגלית ושני תלמידים צריכים להחליף מקום וחוזר חלילה. 


19. קטגוריות- אחת הדרכים לחזור ולהתאמן על אוצר מילים היא לתת לילדים למיין ולסווג את המילים לקטגוריה הנכונה. 

אם אנחנו מלמדים: צבעים, משפחה, מספרים, בעלי מקצוע וכו... אפשר לתת משחק סיווג לפי קטגוריות. אפשר למשל להשתמש בלוח ובטיקטאקים כדי להזיז קלפים מקטגוריה לקטגוריה. אפשר להזמים שני תלמידים ללוח ולהקציב דקה אחת לסווג את כל המילים ולשים אותם בטור הנכון.   אפשר לעשות זאת על הרצפה כאשר כל פינה בכיתה היא קטגוריה אחרת. 

20. קטגוריות בסיפור- בדומה למשחק קטגוריות, אפשר לעבוד על הערוץ השמיעתי ולהקריא קטע מסיפור. או רשימת מילים ובכל פעם שנשמעת מילה מקטגוריה מסויימת שתקבעו מראש, תלמידים צריכים למחוא כף. 

21. כרטיסים בזוגות- מכינים מראש קלפים עם מילים בעברית או תמונות וכרטיס תואם עם המילה באנגלית. מחלקים באופן אקראי לתלמידים והם צריכים למצוא את התלמיד שיש לו את המילה המתאימה. 

22. איש תלוי- המשחק הידוע איש תלוי

23. תאורים וציורים- המורה או תלמיד מסויים מתארים מה לצייר ושאר הילדים צריכים להבין ולצייר. לדוגמא:

It is a boy. The boy has short blond hair. The boy is tall.

לאחר מכן כל התלמידים מציגים את הציורים שלהם ורואים אם הם צדקו והבינו את התאור. 



24. כיסוי- מביאים מראש חפיסת קלפים עם תמונות של אוצר המילים. המורה מראה רק חלק מהתמונה והתלמידים צריכים להגיד באנגלית מה זה. 
What is it?  It is a tiger. 

25. מה זה? תלמיד ניגש ללוח ומתחיל לצייר מילה מסוימת שנלמדה. אחרי כל קו הוא שואל את התלמידים What is it?  והתלמידים מנחשים. הוא ממשיך לצייר עד שמישהו ניחש וצדק! 

26. לנחש! שמים קלפים על הרצפה או על הלוח. הילדים עוצמים עיניים והמורה שמה מדבקה מאחורי אחד הקלפים. התלמידים פותחים עיניים וצריכים לנחש מאחורי איזה קלף מסתתרת המדבקה. הדבר יגרום להם להגיד את כל המילים, או לפחות חלקן. 

27. רביעיות- את משחק הרביעיות אפשר לקנות, להכין לבד או לתת לתלמידים להכין. 
המשחק יכול להיות מורכב ממילים כתובות או מתמונות. 



28. שורת מילים- שמים שורה של מילים בתמונות על הלוח ומבקשים מהתלמידים להגיד אותם לפי הסדר. לאחר מכן הם עוצמים עיניים והופכים כרטיס אחד. הם צריכים להגיד את שורת המילים כולל הכרטיס שהמורה הפכה. לאחר מכן הופכים עוד כרטיס וכך ממשיכים עד שהם זוכרים להגיד את כל המילים. 

29. איקס עיגול- מכינים ציור של איקס עיגול ובתוך כל ריבוע שמים שאלה הפוכה. הילדים מתחלקים לשתי קבוצות ומשחקים. הם בוחרים מה הריבוע שהם רוצים ומנסים ליצור שורה של איקס או עיגול. רק אם ענו נכון על השאלה מסמנים איקס או עיגול בריבוע הנכון. 

30. חבילה עוברת- משחקים חבילה עוברת, בכל פעם מילה אחרת בצורת תמונה שהילדים צריכים לומר באנגלית. 

יש לכם עוד רעיונות? רשמו אותן בתגובות מטה!

עשיתם את המשחקים אצלכם בכיתה? ספרו לי אייך היה!


הילי


אפשר להציע לי חברות בפרופיל: הילי זוורו


ובעמוד הפייסבוק.


משחקים , עברית ,Tags: english, efl, games

הוסף רשומת תגובה

6 תגובות

Teacher Ricky אמר/ה…
הילי תודה רבה, יש פה הרבה משחקים נפלאים. יש לי קבוצת אנגלית של תלמידים לקויי למידה ואשמח להשתמש במשחקים.
Debbie אמר/ה…
מהמם! תודה
‏קרן אמר/ה…
שלום הילי,
אתר מצוין שגיליתי לא מזמן.
אנ ימחליפה לתקופה קצרה מורת אנגלית רק בכיתות ג' (זה לא מעולם התוכן שלי אך אני לומדת כול הזמן ) .
יש לך אולי לוח משחק בינגו שניתן לשתף ולשלוח? אשמח לשיתוף.
Unknown אמר/ה…
תודה רבה, אני מלמד עברית בחול ואלה משחקים שאוכל להשתמש בהם.
Unknown אמר/ה…
הי הילי, תודה על כל הרעיונות הנפלאים. משחק נוסף שהילדים מאוד אוהבים - לסדר את המשפט.
אני קוראת לכמה ילדים לעמוד מול הכיתה. כל ילד מחזיק דף עם מילה מתוך משפט שהכנתי מראש. וילד נוסף צריך לסדר את הילדים בשורה כך שהמילים ייצרו משפט נכון.
‏מורה חגית אמר/ה…
וואו פשוט מושלם
מצאתי את האתר בחיפוש בגוגל וזה בדיוק מה שהייתי צריכה!
משחקים מעולים שהתלמידים אוהבים וגם לומדים מהם...
יישר כח!